Sobre el autor y la obra
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Sánchez Ferlosio
o
Spain, 1927-present
o
Was
married to fellow writer, Carmen Martín Gaite
-
Testimonial novel genre and also social
novel genre
-
Habla de dos grupos contrapuestos, una
pandilla de jóvenes madrileños y un grupo de lugareños, en un caluroso domingo
de verano, en Puente Viveros, junto al río Jarama. La acción se reduce a la
mínima expresión y pierde total trascendencia para dejar paso al auténtico
objetivo de la novela: presentar el contraste que existe entre la
superficialidad e intrascendencia de las acciones y conversaciones de la
ciudad, frente a la autenticidad y superioridad de la naturaleza. (Wikipedia)
Comps ideas to consider
-
La novela neorrealista o realista
social: Rafael Sánchez Ferlosio
Secondary
source – Cambridge Companion to Spanish
Novel Chap. 11: Gonzalo Sobejano
-
Author’s
principal aim, in his own words: “A delimited time and space. Showing simply
what happens there” (173)
-
Idea
of social immobility (179)
-
“social”
novel genre (179)
-
“captures
the transient nature of life through the use of verifiable, palpably concrete
nouns, appropriate to each person or thing” (180)
-
Conveys
a “renewed experience of our own mortality” (180)
-
Fatal
accident typical of proletarian social novel – girl drowns in a river (181)
-
Best
example of the testimonial novel (183)
o
Exposition;
vividly lived, inner experiences; prosaic daily routines; chronological time;
concrete spaces; revolations of the way things are (“immobilism”);
representation of a world inscribed within the historical reality that contains
it; successive or simultaneous scenes; the presence of objects, evoked in
precise details; condensed experience of time; half-developed characters;
distant stance taken by a camera-like witness; transparent prose, colloquial
speech, and poetry
Random ideas
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La avasalladora intromisión de los
jóvenes, que turba la paz de los alrededores del río, alcanza valores
dramáticos al final de la novela con la muerte en el río de una de las chicas
de la pandilla, lo que viene a confirmar la temporalidad humana frente a la
inmutabilidad de la naturaleza.
-
In
novels of social existentialism, it is difficult to find a
protagonist...collective characters represent "una gran masa", a
social class...the individual character loses importance and society gains it.
-
Objective
(or subjective) third person narrator who can hind behind dialogue of his/her
characters so as not to express sentiments.
-
Writes
in the direct, bare-bones style of the crónica.
Squires'
article, "Making Sense of El Jarama"
-
Interpretations
of the novel:
o
1.
objective text that provides accurate testimony of posguerra society.
o
2.
mythical and tragical elements (Lucita as predestined victim of transcendental
forces), subjective vision of the author.
-
Novel
is unambiguous vision of reality, more rigorous version of classical
realism.
-
90%
of text is dialogue spurred either by free association or by environmental
stimuli.
-
During
their periods of absence from narration, characters pursue an unchronicled
existence in real time.
-
isochronic
text-reading
speed=story speed
-
Can
be read as predatory nature as agent of destruction, humanity as helpless
victim
-
Prior
identification is the key element of tragedy...and catharsis is achieved by
courting the involvement of the audience's ego, yet we didn't know that Lucita
was going to die, so this formula gets a little twisted.
-
He
argues: Goal of novel is to explore the ways we make sense of reality and
experience.
Characters
-
People
of pueblo (Mauricio, Mauricio’s family, barber, chauffeur, pastor, butcher,
Macario, Chamarís…)
-
People
from Madrid that are visiting area (adolescents/youth)
-
Luci
– young girl from Madrid who accidentally is drowned in river
Summary / basic
idea
Todo
comienza con la descripción del río Jarama, que nos descubre una pequeña aldea
a las afueras de Madrid, llamada San Fernando de Henares. En ella encontramos
una serie de personajes que se dejan ver por un bar, cuyo propietario es un
señor llamado Mauricio. Entre ésos nos encontramos con su hija, su esposa, el
barbero (hombre de zapatos blancos), el chofer, el pastor, el carnicero, Macario,
Chamarís... Todos ellos aparecen como representantes del pueblo; por contra también
aparecen los jóvenes que provienen de la capital, Madrid, que van a pasar el
domingo al Jarama. De este modo el autor nos relata los hechos alocados,
extrovertidos e irresponsables de la juventud, y por otro lado, los relatos que
les ocurren a unos pueblerinos pacientes, amables y de buen carácter.
Aún así alrededor de la historia, ocurre un suceso que resalta por su fuerza y por la frialdad con la que es relatada; que es la muerte de una de las jóvenes (“Luci”), ahogada en el río Jarama accidentalmente, aunque como posible culpable aparece el alcohol, o la maldad del río, según dice la gente del pueblo. Y de esta manera llegamos al final de la historia, del domingo, y de Luci... Mientras que las almas de sus amigos vagan hacia sus casas, vacías, melancólicas, rotas. Y todo termina como empezó, describiendo el Jarama.
Aún así alrededor de la historia, ocurre un suceso que resalta por su fuerza y por la frialdad con la que es relatada; que es la muerte de una de las jóvenes (“Luci”), ahogada en el río Jarama accidentalmente, aunque como posible culpable aparece el alcohol, o la maldad del río, según dice la gente del pueblo. Y de esta manera llegamos al final de la historia, del domingo, y de Luci... Mientras que las almas de sus amigos vagan hacia sus casas, vacías, melancólicas, rotas. Y todo termina como empezó, describiendo el Jarama.
Themes/ideas
-
Social realism
o
Describes
life as it really is
o
Doesn’t
avoid dirty/grotesque details (i.e. Luci’s death in river)
-
Country/rural
vs. city/urban
-
Social
class
o
Division
between the people from Madrid and the people of the pueblo
o
Ex:
one of the Madrid guys asks for cold water, a pueblo person answers that they
drink room-temperature water there (“deal with it”)
-
Power
of nature (focus on river Jarama)
-
Writing
style
o
Action
is compressed into a very short period of time
o
Increased
focus on dialogue
o
No
precise protagonist – more focus on collective groups
o
Third
person narrator (more “objective”)
-
Gender
roles
o
"A mí esto de que fumen las
mujeres, me le quita todo el gusto al tabaco" (like wearing pants, signs
of social change).
o
"Lucita es la más inocente de
todas..." So
they make her play a game...(classic, teenager-y peer pressure)
o
Dog
fight. Woman: ¡Qué vergüenza! ¡Y los dejan, tan frescos, que se
maltraten así! Man: ¡Déjelos, señora! Que se peleen. Eso es sano. Así crían
coraje.
o
Little
observations: brushing your hair when you get out of the water so it doesn't
"quedar todo pachucho". Girls are influenced by what they see in the
cine, how to wear bathing suits, etc.
o
Guardia
civil gets mad at the girl for walking around in just a swimsuit (conservative,
old, posguerra control) One of the group gets mad at another for being polite
to guardia "dejándote avasallar".
o
Boys
get Luci to drink.
Some General Plot Notes
First part of book
First part of book
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11
people from Madrid go to campo in the summer for a chapuzón in the river. At
least one engaged couple is in the group. Some come by moto, others by bici.
One girl wearing pants (shocking!) Some start drinking.
-
Arrive
at río Jarama. Some say it looks a little dirty. Chit-chat- Are you going to
get in? Guys go first? blah blah. Guys rough-house with the girls a little
bit.
-
"Cada cual vive de lo que
puede...Nosotros estamos enseñados a que son malas ciertas cosas...pero igual
podíamos estar enseñados de otra forma." Bugs, though they seem gross, are actually hygienic- clean
corpses that otherwise would be nasty.
-
"Valiente monigote-dijo
Mauricio-Estos chavales en cuanto tienen dos letras, ya se creen con el derecho
de subirsele a la parra a todo el mundo" (social classes/education).
-
"A mí esto de que fumen las
mujeres, me le quita todo el gusto al tabaco" (like wearing pants, signs
of social change).
-
"Lucita es la más inocente de
todas..." So
they make her play a game...(classic, teenager-y peer pressure)
-
Commentary on gov't: impuestos on
everything "Sin impuestos ni el sueño".
-
Dog
fight.
o
Woman:
¡Qué vergüenza! ¡Y los dejan, tan frescos, que se maltraten así!
o
Man: ¡Déjelos, señora! Que se peleen.
Eso es sano. Así crían coraje.
-
Little
observations: brushing your hair when you get out of the water so it doesn't
"quedar todo pachucho". Girls are influenced by what they see in the
cine, how to wear bathing suits, etc.
-
"Para
que luego digan que en los pueblos son poco espabilados" (town that has
cemetery on the water rather than on the hill... town vs. country)
-
Guardia
civil gets mad at the girl for walking around in just a swimsuit (conservative,
old, posguerra control) One of the group gets mad at another for being polite
to guardia "dejándote avasallar".
-
Another
run-in: asking for cold water, guy gets mad "here we drink room temp
water. deal with it."
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Boys
get Luci to drink.
Latter portion of book
-
Catch
up with Juez, who's at a dance, to tell him a girl drowned. "Encuentro de muy mal gusto el ahogarse a estas horas y además en
domingo." He
even stops at home in a slow coche to tell his mom he won't be at dinner! (no
urgency!) There have been 8 people who've drowned in El Jarama.
-
One
of the boys goes in to questioning with the judge (interesting contrast from
initial resentment towards Guardia Civil). "Había
telarañas junto a la bombilla"-decay...
-
Judge
is completely insensitive. Rude to the girl wearing pants, "Did you lose
your skirt in the river?"
(Story begins and ends with a description of the river.)
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